UM student wins bronze at a computer project competition
澳大學生周吉喆 泛珠計算機賽奪銅奬

11 Jul 2013

Zhou Jizhe, a fourth-year student from the Department of Computer and Information Science, Faculty of Science and Technology, University of Macau (UM), recently won a bronze medal at the Pan-Pearl River Delta Region University Students Computer Projects Competition 2013, with his project, "Real-time Fluid Simulation and Rendering". In addition to the bronze medal, Zhou was also approached on the spot by a representative from a well-known computer game company, who was impressed by Zhou’s project and expressed the interest to pursue future collaboration with him. The competition attracted 26 teams from Hong Kong, Macao, Taiwan and mainland China.

澳門大學科技學院電腦及資訊科學系四年級學生周吉喆,日前在“2013第八屆泛珠三角大學生計算機作品賽”上,憑藉作品“實時流體模擬和渲染(Real-time Fluid Simulation and Rendering)” 獲得銅奬,該作品更被知名遊戲公司看中,表示有意在未來尋求合作。

二○一三第八屆泛珠三角大學生計算機作品賽,由廣東省計算機學會、深圳市電腦學會主辦,哈爾濱工業大學深圳研院承辦,北京大學深圳研究生院、深圳大學軟件學院、澳門電腦學會協辦等十四家單位協辦,並獲澳門高等教育辦公室贊助。是次比賽吸引了來自香港、澳門、台灣及內地十多個省、市共26支隊伍逾百名師生參加。

周吉喆在吳雯助理教授指導下,憑藉“實時流體模擬和渲染”獲得是次比賽銅奬,他的作品不僅在微軟DirectX3D(Microsoft DirectX3D)系統現有的光滑流體粒子動力學的二維近鄰搜索加速法的基礎上,將之加以擴大應用到三維空間的流體模擬,更摒棄了原有的基於多次分裂的濺射特效,自創了通過快速下降的高斯核函數來實現濺射特效的方法。在同樣的效果下,使程序的實時性、靈活性和可維護性得到相當大的提升。

頒奬禮上,深圳研院黨委書記兼副院長張敏及學生發展處(部)處長俞曉國表示,該比賽的獲奬學生都已被哈爾濱工業大學深圳研究院優先錄取,只要獲奬的同學願意,就可以入讀哈爾濱工業大學深圳研究院。

周吉喆表示,比賽最大的收穫是讓自己檢驗了在澳大四年的學習成果。比賽使他進一步加深對計算機圖形學領域的瞭解,有機會與內地、香港及台灣的同學、老師交流,開闊了自身視野。他非常感謝吳雯助理教授兩年以來的悉心教導和耐心指引,使他能走出逆境,並在比賽上獲得銅奬,為澳大爭光。